fredag 11 oktober 2013

En vecka på ICA

En vecka har gått och har så ont i ben och fötter på grund av så sjukt "hårt" golv och dåliga skor (converse). Jag har nu märkt att det är ett ganska tungt jobb. Jag har varit på alla avdelningar och den tyngsta är frukten då man bär tillexempel bananer som väger sjukt mycket, upp på höga berg och sen ska man ta ner dom, att flytta på all "gammal" frukt som ska ligga där kunderna plockar mest osv. alltså det är så mycket att göra. Mejeriet är en mardröm att vara i för att man fryser om händerna och det känns som fötterna ska lossna ungefär. Den roligaste avdelningen att vara på är kolonialen (ketchup, socker, tvättmedel osv) för man fryser ej och man behöver inte tänka så jätte mycket på datum och det finns alltid flera av personalen på samma gång så man kan snacka med varandra men ändå göra sitt jobb samtidigt. En typisk arbetsdag kan se ut olika men vi säger att jag är på kolonialen. Först kommer det otroligt många leveranser med fulla RC vagnar ( stora vagnar som oftast är överfyllda) som man ställer ute i butiken så får man hämta mindre vagnar och lasta dom med produkter och köra ut och ställa upp fint i butiken, det här kan pågå i 2 timmar ungefär beror på hur snabb och effektiv man är, när klockan blir nio går man på frukost och sitter där och tjötar med varandra och det som är bra med att jobba i butik är att dom får in smakprov av olika saker så om man har tur kommer det in vid frukosten. Efter frukosten går man ut och fortsätter plocka upp varor. När alla RC vagnar är tomma brukar man antingen fronta (göra snyggt i butiken, flytta fram alla saker) eller så kanske man byter avdelning eller något annat kul men det sjuka är att det blir aldrig några tomma RC vagnar för det kommer nya hela tiden. Sen hjälper man andra och det roliga med detta jobbet är att det alltid finns något att göra, jag tror inte det skulle funka för mig att ha ett jobb där man bara sitter på en stol hela dagen och gör ingenting. Under denna veckan har vi bland annat hunnit ta fast snattare och andra filurer, några har hämtat en av personalen för svensexa och plockat upp jäkla mycket jul grejor och julmust, pepparkoakor you name it, väldigt tragiskt att det redan kommit faktiskt. Det jobbigaste med att jobba långt hemifrån är att jag behöver gå upp så tidigt och stå och vänta på nästa buss i kylan men som tur är har jag ju min goa musik:) Hoppas ni alla har det bra och är nöjda med era praoplatser! (sverige vann mot österike ikväll :):):):):))

1 kommentar: